Sains SPM 2024 (Kertas Sebenar), Kertas 2 (Soalan 10)


Soalan 10:
Rajah 9.1 menunjukkan tiga kamera, P, Q dan R . 


(a)(i) Nyatakan jenis kanta yang digunakan dalam Rajah 9.1. [1 markah]

(ii) Kanta pembesar juga menggunakan kanta seperti dalam Rajah 9.1. Nyatakan satu ciri imej yang dihasilkan oleh kanta pembesar. [1 markah]


(b) Berdasarkan Rajah 9.1, pilih kamera yang paling sesuai untuk mengambil gambar pemandangan.
Jelaskan.
[2 markah]

(c) Anda ingin melihat permukaan bulan dengan lebih jelas dengan menggunakan teleskop ringkas.
Dengan menggunakan bahan-bahan dalam Rajah 9.2, lakar tanpa melabel dan terangkan model teleskop ringkas tersebut.


Lakarkan model teleskop ringkas tanpa melabel dalam ruang yang disediakan. 

[1 markah]

Terangkan model anda:
[2 markah]


Jawapan:
(a)(i) Kanta cembung

Penjelasan:
Kanta dalam rajah itu menumpukan cahaya ke satu titik, yang merupakan ciri utama kanta cembung kerana ia menumpukan cahaya untuk membentuk imej yang jelas.

(a)(ii) Maya // Tegak // Dibesarkan

Penjelasan:
Kanta pembesar menggunakan kanta cembung yang menghasilkan imej maya, tegak, dan lebih besar apabila objek berada lebih dekat daripada panjang fokus kanta.

(b)
– Kamera yang paling sesuai ialah kamera P.

– Kamera P mempunyai medan penglihatan yang paling luas, kerana panjang fokus (f) kanta adalah paling pendek.

– Ini membolehkan kamera merakam pemandangan yang lebih luas, sesuai untuk mengambil gambar landskap.


(c)


– Tolak satu markah jika berlabel.

Penerangan:
– Kanta tebal ialah kanta objektif. Ia diletakkan di hujung hadapan teleskop untuk mengumpulkan cahaya dari objek jauh seperti permukaan bulan.

– Kanta nipis ialah kanta mata. Ia diletakkan di hujung belakang teleskop untuk membesarkan imej yang telah difokuskan oleh kanta objektif.

Penjelasan:
Kanta tebal digunakan sebagai kanta objektif kerana ia boleh mengumpulkan lebih banyak cahaya dari objek jauh seperti bulan. Kanta nipis digunakan sebagai kanta mata kerana ia membesarkan imej yang dibentuk oleh kanta objektif.


Leave a Comment